آرمان


چگونه رایانش ابری (Cloud Computing) سرمایه گذاری خطرپذیر را تغییر داده است

چگونه رایانش ابری (Cloud Computing) سرمایه گذاری خطرپذیر را تغییر داده است

چگونه رایانش ابری (Cloud Computing) سرمایه گذاری خطرپذیر را تغییر داده است

تکنولوژی باعث ایجاد چه تغییری در انتخاب و نحوه تامین مالی طرحها توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر شده است؟

سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر در استارتاپ‌ها به مثابه آزمایش است و آنها در ادامه بودجه بیشتری به آزمایش‌های موفق تخصیص می‌دهند. به این ترتیب آنها می‌توانند آزمایش‌های بیشتری انجام دهند. نتیجه این سبک کارکرد، تعداد زیادی شکست (تقریباً 55٪ از استارتاپ ها) و معدودی موفقیت (حدود 6٪ که بازده  بیش از X5 دارند) است. بنابراین نوآوری‌هایی  که هزینه تجربه کردن را کاهش دهند، می‌توانند تحولی در عرصه سرمایه‌گذاری جسورانه ایجاد نمایند.

معرفی خدمات رایانش ابری در حدود سال 2005میلادی، سبب شد استارتاپ‌های اینترنت‌محور و مبتنی بر وب بتوانند هزینه‌های سرمایه‌ای اولیه را بابت سخت‌افزار و مواردی از این قبیل بسیار کاهش دهند  جلوگیری کنند و و با اجاره آنها، هزینه‌ها را متناسب با رشدشان تغییر دهند. لذا رایانش ابری هزینه تجربه را در این دسته کسب و کارها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

در پژوهش انجام‌شده توسط نویسندگان مقاله، داده های مربوط به VentureSource ، VentureEconomics ، Venture Ventures ، CapitalIQ ، LinkedIn ، Crunchbase ، firm websites و LexisNexis را برای بررسی تامین سرمایه استارتاپ‌ها در محدوده زمانی حول و حوش زمان معرفی وب‌سرویس‌های آمازون(AWS) مورد بررسی قرار گرفته است.

شرکت‌های نوپایی که از وب‌سرویس‌های آمازون بهره می‌گرفتند ، در اولین دور(راند) تأمین مالی از VCها سرمایه بسیار کمتری جمع می کنند. ، سرمایه اولیه موردنیاز آنها، به طور متوسط 20 درصد کمتر از نسبت به گروهی بود که از رایانش ابری استفاده نکرده بودند. جالب اینجاست که این کاهش هزینه فقط سرمایه اولیه مورد نیاز استارتاپ را تغییر داده بود. سرمایه جذب‌شده توسط استارتاپ‌هایی که سه سال یا بیشتر دوام آورده بودند ، در این دو گروه مشابه بوده است.

بنابراین ، تأثیر خدمات ابری به طور قابل توجهی بر هزینه های اولیه تلاش برای ایجاد یک ایده تأثیر گذاشته است ، اما نه برای هزینه های فروش یک تجارت موفق.

این کاهش در هزینه راه‌اندازی بیزنس ، به طرز چشمگیری روش مدیریت پرتفو توسطVCها را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دنبال رویکردی رفتند که اصطلاحاً "spray and pray" نامیده می شود. در این راهبرد سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران به مقدار کم در تعداد زیادی استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند و به جای کنترل استارتاپ‌ها نتیجه را به دست تقدیر می‌سپارند.

در بخش هایی که تحت تأثیر شوک فناوری رایانش ابری قرار دارند، VC ها بیشتر تمایل دارند تا پول خود را صرف تامین مالی تعداد بیشتری استارتاپ کنند و توان حاکمیتی خود را کاهش دهند. در عین حال این دسته از سرمایه‌گذاران پس از دور اول سرمایه‌گذاریشان با سهولت بیشتری از ادامه سرمایه‌گذاری انصراف می‌دهند.  تعداد سرمایه گذاری‌های اولیه انجام شده در سال به ازای هر VC در بخش های تحت تاثیر رایانش ابری نسبت به دوران قبل از رایانش ابری تقریباً دو برابر شده است. بدر حالی که تعداد مشارکت‌های آنها در دور بعدی جذب سرمایه تغییر چندانی نداشته است.  به علاوه، سرمایه‌گذاران خطرپذیر کمتر به دنبال کسب کرسی هیئت مدیره هستند.

این تغییرات هم متاثر از تغییر روش برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هم  ناشی از ورود شرکتهای سرمایه‌گذاری جسورانه جدید بوده است. حتی سرمایه‌گذارانی که از مدت‌ها پیش در این حوزه فعال بوده‌اند، اکنون در بخش‌های تحت تاثیر این فناوری در تعداد بیشتری قرارداد کوچک‌تر مشارکت می‌جویند.

این کاهش هزینه تجربه، باعث شد که مجموعه ای از کارآفرینان که پیشتر از دایره سرمایه‌گذاری بیرون می‌ماندند بتوانند از تأمین مالی در مراحل ابتدایی کسب و کار برخوردار شوند. همچنین در بخش‌های تأثیرپذیرفته فناوری جدید، VC ها سرمایه‌گذاری‌های خود را در استارتاپ هایی که توسط تیم های موسس جوانتر و با تجربه کمتری اداره می شوند ، افزایش دادند. اگرچه این بنگاه‌ها احتمال شکست بیشتری داشتند،اما ارزش معامله گروهی که موفق به جذب دور دوم سرمایه شدند، به عنوان نشانه‌ای دال بر موفقیت اولیه،  حدود 20٪ بالاتر از استارتاپ‌های مشابه در بخش‌های تاثیرنپذیرفته از فناوری بود.   به عبارت دیگر ، این شرکت ها به طور متوسط با احتمال بیشتری شکست می‌خوردند ، اما شرکت های موفق  عملکرد به مراتب چشمگیرتری داشتند.

نتایج این پژوهش پیامد جالبی در بر دارد. به این ترتیب که به نظر می رسد VC ها در اولین قسمت از چرخه عمر استارتاپ، راهنمایی و مشاوره کمتری به آنها داده‌اند در حالی که در این مقطع بیشترین نیاز به راهنمایی و هدایت وجود دارد. علاوه بر این، بنیانگذاران جوان و کم‌تجربه به احتمال زیاد به بیشترین میزان هدایت و سامان‌دهی امور شرکت نیاز دارند. با این حال، تمایل VC ها برای انجام تعداد بیشتری از سرمایه گذاری کوچکتر، دلالت بر این دارد که استارتاپ های نوپا با بنیانگذاران جوان از نظارت و حمایت مدیریتی محدود سرمایه‌گذاران برخوردار می‌شوند. این یافته احتمالا چرایی ظهور واسطه‌های مالی جدیدی مانند شتابدهنده‌ها،که در یک دهه اخیر ظهور کرده‌اند، را توضیح می‌دهد. در واقع شتابدهنده‌های مسیر مقرون به صرفه و کم هزینه‌ای را برای بهره‌مندی تیم‌های موسس بی‌تجربه و کم‌تجربه از خدمات مشاوره و منتورینگ فراهم می‌کند. در واقع شکل‌گیری شتابدهنده‌ها پاسخ طبیعی به خلا ایجاد شده در ارزش افزوده سرمایه‌گذاران خطرپذیر است که خود این خلا ناشی از تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری VC ها در دورهای اول سرمایه گذاری از فعال به منفعل بوده است.

این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه یک تحول در فناوری سبب تغییر حوزه تامین مالی جسورانه شده و بر اینکه چه ایده‌هایی و چگونه تامین مالی شوند اثر گذاشته است. یک نوآوری جدید ممکن است طیف گسترده‌ای از فرصت ها را ایجاد کند ، اما در عین حال مستلزم ایجاد روش‌های جدید تامین مالی نیز هست. در مورد رایانش ابری، برخی سرمایه‌گذاران خطرپذیر به سمت سبک سرمایه‌گذاری "spray and pray" حرکت کنند. بنابراین ، این یافته‌ها نشان می‌دهد که یک فناوری نوآورانه با ایجاد زمینه انجام تجربه‌های بیشتر می‌تواند سبب رشد سرعت نوآوری در آینده شود.

این داستان ادامه دارد. نوآوری‌ها در حال کاستن از هزینه تجربه‌های جدید در زمینه‌های متنوعی نظیر زیست‌فناوری ، سخت‌افزار و کشاورزی هستند که به نوبه خود نیاز به منابع مالی جدیدی در مقیاس کوچک مانند سرمایه گذاران فرشته را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر، کاهش هزینه تجربه،  دلیل صبر و تامل بیشتر سرمایه‌گذاران و انتظارات بیشتر آنها از استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.. در بازاری با تجارب متعدد در مقیاس کوچک ، دسته‌ای از سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند تا پیش از سرمایه‌گذاری بیشتر نتایج ملموسی ببینند.  نوآوری‌هایی که بر هزینه انجام تجربه‌های جدید اثر دارند، باعث ایجاد یک بازار تامین مالی می‌شوند که در آن تعداد زیادی سرمایه‌گذار کوچک  حضور دارند که در استارتاپ‌ها نیازشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در کنار آنها سرمایه‌گذاران بزرگ‌تری قرار دارند که به طور طبیعی به دنبال سرمایه‌گذاری پس از تجاری شدن محصول استارتاپ‌ها و جذب مشتریان اولیه توسط آنها هستند.

منبع:

https://hbr.org/2018/10/research-how-cloud-computing-changed-venture-capital

ترجمه: بیژن ساعدپناه،زهرا گمار